ADHD-s a gyermekem? Hogyan ismerhető fel az ADHD?

„A figyelemhiány zavar három döntő jellemzővel határozható meg, melyek közül kettőnek a jelenléte elegendő a diagnózis felállításához: gyenge koncentrációs készség, hiányos impulzuskontroll, hiperaktivitás.” (Dr. Máté Gábor: Szétszórt elmék)

Az ADD (Attention Deficit Disorder) vagy figyelemzavar illetve az ADHD (Attention Deficit and Hyperactivity Disorder) azaz hiperaktivitással is járó viselkedési jellegzetesség egy olyan állapot, amelyben hosszú évek óta tart a figyelmetlenség, impulzív viselkedés, és változó mértékben van jelen a hiperaktivitás.

Az ADD és az ADHD tünetei

Az ADD gyakran kapcsolódik össze más tünetekkel is, mint az alacsony önértékelés, depresszió és állandó kudarcérzet az alulteljesítés miatt. Ha az ADD-vel vagy ADHD-val élő személy jobb agyféltekéje alulenergizált, nincs depresszió, de ha a bal kortex gyenge, hangulatingadozás és jelentős ingerlékenység, irritábilitás van jelen.

ADD vagy ADHD kialakulásának okai

Az ADHD-vel kapcsolatosan a kutatók figyelme leginkább a prefrontális lebeny tanulmányozására irányul. Az ADD-vel és ADHD-val élők esetében a kortex frontális területe sokkal nehezebben használja fel a glükózt (vércukor), illetve a véráramlás minősége ezen a területen sokkal rosszabb, mint az ADD / ADHD nélkül élő személyek esetében. A frontális kortex impulzus-kontrollt végez, ez a terület kezdeményezi a viselkedéseket, illetve irányítja a munkamemóriát. Amikor ez alulműködik, akkor az irreleváns ingerek kiszűrése csökken, és az illető minden részletre odafigyel. Ez a motivációs rendszer alacsony szabályozásához vezet, és nagyon nehézzé válik a feladatokban maradás külső jutalmak nélkül. A hétköznapi házi feladatok során a megfelelő stimuláció hiánya miatt kicsi a fenntartott figyelem, és általában inkonzisztens, hullámzó az iskolai teljesítmény. A tanulók egyszerű feladatok esetén sok hibát véthetnek, ugyanakkor számukra stimulálóbb, közben igen nehéz kihívások esetén keményen és jól teljesítenek. Az unalom igen jellemző tulajdonság ADHD esetén, de valójában a fenntartott figyelem gyengeségével állunk szemben, amikor a feladat nem izgalmas vagy különleges.
A népesség 20 százaléka küzd ADD-vel vagy ADHD-val és az ADD-vel vagy ADHD-val élő gyermekek szüleinek körülbelül 30 százaléka küzd ugyanezzel a rendellenességgel. A nevelési nehézségek vagy nehéz élethelyzetek sokat ronthatnak a figyelmi összetevőkön, és súlyosbíthatják a tanulási nehézségeket, de nem okai a jelzett kórképnek.

Van-e megoldás? Fejleszthető-e a figyelem?

A jó hír az, hogy idegtudományi kutatások alapján kijelenthetjük: mind ADD, mind ADHD esetén a különféle figyelemi típusok olyan kulcs kognitív képességek, amelyeket nagyon jelentős mértékben fejleszteni lehet.
Persze nem mindegy, hogyan! A legtöbb ADHD-re szakosodott iskolában leszedik a színes képeket, csökkentik az iskolai munka mértékét vagy csendes külön szobákba teszik az ADHD-vel élő tanulókat. Ez kétségtelenül időlegesen, átmeneti ideig javítja a teljesítményt, de hosszútávon nem fejleszti a figyelmi klasztert. A jövőt ezek a megoldások nem szolgálják.
Hogyan fejlesszük tehát a figyelmet? Az idegtudományi vizsgálatok azt igazolják, hogy az agy alulaktivált régióinak célzott stimulációjával – ez esetben a figyelmetlenséget és figyelmi zavarokat okozó prefrontális kortex edzésével jelentősen javíthatjuk a figyelmi aspektusokat.

„A figyelemhiánnyal él személyek is képesek lehetnek erős összpontosításra, ehhez azonban sokkal magasabb motivációs szintre van szükségük, mint másnak.”
Az őt érdeklő dolgokra nagyon is jól tud összpontosítani,…”

(Dr. Máté Gábor: Szétszórt elmék)

Az idegtudományi vizsgálatok azt igazolják, hogy az agy alulaktivált régióinak célzott stimulációjával – ez esetben a figyelmetlenséget és figyelmi zavarokat okozó prefrontális kortex edzésével jelentősen javíthatjuk a figyelmi aspektusokat.
Ezért a helyes megközelítés pontosan a könnyítések, a felmentések kerülése. Hiszen nem arról van szó. hogy az illető nem figyel. Figyel, ráadásul minden környezeti ingert begyűjt! A figyelem éppen akkor fejlődik a legjobban, amikor a személy olyan feladatot végez, ami nagy figyelmet igényel tőle, ugyanakkor strukturált módon figyelemelterelő ingereket (disztraktorokat) is kap. A jól megtervezett intenzitás, illetve a jól strukturált disztraktorok adják az alapját a legnívósabb kognitív programnak, amely átütő módon fejleszti a figyelmet. A kognitív tréning agyi struktúrákat változtat meg maradandó módon, amelynek következtében nagymértékben megerősödnek a kognitív funkciók.

A Talentum Képességfejlesztő Központban alkalmazott BrainRx program megközelítése tehát egy aktív és nem egy passzív megközelítés. Az ADHD-vel élő személyek megérdemlik azt a lehetőséget, hogy legyőzzék a rájuk áradó disztraktív ingerek áradatát, hogy szelektív figyelmük megerősödjön és legyőzhessék azokat a korlátokat, amelyet ez az agyi rendellenesség okoz. A megfelelő és intenzív tréning, nem pedig a feléjük történő kompenzációk jelentik számukra a megoldást.

Gibson – tesztünk megoldás és terápia központú, és nem pusztán diagnózist közöl.
Amennyiben csak sejti, hogy gyermeke ADHD-s és meg akar győződni arról, valóban így van-e, keressen minket bizalommal!
Mérésünk precíz, hajszálpontos, amely megállapítja probléma fő okát, de mindezt a hivatalos "megbélyegzés" elkerülése mellett teszi.

A diagnózis megállapítása után egyénre szabottan és egyénileg tudunk elkezdeni dolgozni gyermeke fejlődésén!

Jelentkezzen komplex vizsgálatunkra!

Elolvastam és elfogadom az Adatkezelési tájékoztatót
crossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram